Ik ben al een aantal maanden redelijk actief op dit forum en dan vooral in het Strategieënboek gedeelten. Bijna elke dag zie ik wel een bericht voorbij komen waaruit blijkt dat veel mensen de gedachten achter het spel niet helemaal begrijpen, wat natuurlijk helemaal niet erg is want Football Manager is een ontzettend lastig spel. Er zijn dan ook meerdere wegen die naar Rome leiden zoals het bekende spreekwoord zegt en ik wil dan ook zeker niet zeggen dat mijn manier de beste is. Football Manager is een spel en dit spel is op een bepaalde manier ontworpen, een aantal edities geleden hadden we sliders die het voor veel mensen een stukje makkelijker maakten, in de laatste twee versies zijn veel spelers de draad een beetje kwijt geraakt omdat deze sliders uit het spel zijn gehaald. Voor veel mensen zijn dingen makkelijker te begrijpen als ze het zien en daarom heb ik, gebaseerd op de sliders uit vorige versies, balkjes ontworpen die het ''visuele gedeelte'' weer moeten terug brengen.
In de afbeelding hierboven heb ik de zeven verschillende mentaliteiten waaruit je kan kiezen op een rijtje gezet en voorzien van een kleur. Elke mentaliteit heb ik voorzien van een nummer en een eigen kleur die er voor moet zorgen dat dat je verder in het verhaal de mentaliteit beter kan herkennen. Ik zal voor het gemak de mentaliteiten nog een keer op een rijtje zetten:
- Consolideren
- Verdedigen
- Counteren
- Standaard
- Controleren
- Aanvallen
- Vol op de Aanval
Elke mentaliteit heeft de volgende dingen voorgeprogrammeerd in het spel: Tempo, Breedte, Verdedigende Lijn, Tijdrekken, Drukzetten en Passing. Op deze instellingen ga ik later nog verder in.
Wat de meeste spelers wel zullen weten is dat de zeven mentaliteiten ook een indicatie zijn van hoe aanvallend het team staat ingesteld. Dit heeft dan weer invloed op hoe vaak je spelers naar voren passen, of ze liever op doel schieten dan terug spelen naar een teamgenoot, het aantal voorwaartse bewegingen ze maken enzovoort. Makkelijker gezegd, het is een indicator van hoeveel risico je spelers in hun spel gaan leggen. Het klinkt misschien logisch maar zal het toch even vermelden, hoe hoger het nummer des de meer risico ze in hun spel zullen leggen.
Zoals ik eerder al heb gezegd, elke mentaliteit bestaat uit een aantal voorgeprogrammeerde instellingen en een daarvan is Tempo. Wat een beetje een fabeltje is dat tempo aangeeft hoe snel je spelers overspelen naar elkaar. Wat het werkelijk aangeeft is hoe snel je team passt tussen de verschillende linies in je tactiek, een laag tempo betekent dan dat ze rustig tussen de linies spelen en geen haast hebben om heel snel naar voren te gaan. Een hoger tempo, vooral geassocieerd met het spelen op de counter, betekent dus dat ze sneller naar voren gaan en soms zelfs een linie overslaan.
Zoals je kan zien aan de kleuren en de nummers gaat het tempo omhoog met het hogere nummer, waardoor je zou kunnen denken dat bijvoorbeeld het spelen met de Counter mentaliteit beter zou zijn voor het spelen op balbezit. Hetzelfde geldt dan voor bijvoorbeeld de aanvallende mentaliteit, omdat ze zo aanvallend staan ingesteld willen ze de bal naar voren spelen en door het hoge tempo zou dit beter werken als je speelt op de counter.
Door naar de volgende voorgeprogrammeerde instelling in het spel: Breedte. Dit begrip legt zichzelf uit lijkt mij, hoe hoger het nummer des de breder staat jou team opgesteld. Compact voetbal is voor geassocieerd met het spelen op de counter en het breder spelen staat is vooral belangrijk als je aanvallend wilt spelen.
Iedereen heeft er de laatste jaren wel iets over gehoord of gelezen het spelen met een lage of hoge verdedigende lijn. Iedereen kent nog wel het geweldige Barcelona onder Pep Guardiola dat speelde met een hoge defensieve lijn en met ontzettend veel druk om de bal zo snel mogelijk terug te veroveren. Daarnaast had je dan Real Madrid, dat rustig achterover leunde totdat de tegenstander een fout maakte en er dan uit kwam als een torpedo, dit team zette minder druk en had een lagere defensieve linie.
Ik behandel deze twee aspecten samen omdat ze eigenlijk bij elkaar horen, een team speelt niet met een hoge defensieve lijn en zet dan niet veel druk. Dit geldt natuurlijk ook andersom, een lage defensieve lijn een veel drukzetten is vragen om problemen. In Football Manager spelen de nummers vijf, zes en zeven met een hogere defensieve lijn en meer druk, de nummers een, twee en drie spelen met een lagere defensieve linie en zetten minder druk.
Dit is het enige onderdeel dat ik behandel waarin het hogere nummer betekent dat het minder wordt gedaan. Dit is natuurlijk ook logisch want waarom zou je tijd will rekken als je graag een goal wilt scoren en dit geldt andersom natuurlijk ook. Nog een reden waarom hogere nummers, controleren/aanvallen/vol op de aanval, beter werken voor een counter strategie want je spelers willen geen tijd verliezen en zo snel mogelijk naar voren. De lagere nummers, counteren/verdedigen/consolideren, werken dan weer beter als je het spel van bijvoorbeeld Barcelona wil creëren.
Als laatste onderdeel dat ik wil behandelen, is de passing van je team. Zoals de afbeelding laat zien wordt verandert de passing van je team naarmate je hoger komt op het veld, kies je voor een lager nummer dan zal je verdediging directer passen en je aanval vooral kiezen voor kortere passing. Kies je voor hogere nummers zullen je verdedigers kiezen voor het opbouwen van achteruit (kortere passing) en zullen je aanvallers vooral gebruik maken van directer passing.
Dit is het eerste deel van drie delen die ik de komende tijd zal schrijven. Hoop dat jullie er hier alvast wat aan hebben.:mrgy:
De 7 Levels in het FM Universum
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire